Verleden zondag bracht het voltallig Kapittel een bezoek aan Lutetia. Om dit te vieren organiseerden de notabelen de 'Marché de la Poésie' op de markt van Saint-Sulpice. Een geanticipeerd bezoek aangezien deze activiteit al 31 jaar wordt georganiseerd.
De kern van de crème, de grot van Ali Ubu was uiteraard de gecombineerde stand van het Novum Organum, van L'Hexaèdre en van de Daily-Bûl. Het Kapittel werd daar vereerd op een gesprek met de Sérénissime Rémy Bellenger, voormalig Cyberdataire van het Collège maar vooral de demiurg die als graficus de afgelopen 20 jaar de vorm bepaalde van elke collegiale uitgave. En gezien de topkwaliteit van zijn werk voor de Expectateurs, Carnets en andere Correspondanciers, heeft hij het drukwerk van het Collège een plaats gegeven in het firmament van de typografie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Opitulateur Adjoint in de schijnbare wereld werkzaam is in de astronautiek.
Een serenissieme zoektocht naar het Substantifieke Merg achter de Orde. Let op op het voorplan op de gewichtjes die vermijden dat de sterren het luchtruim kiezen. |
Sinds enkele jaren is Zijne Sereniteit ook de drijvende kracht achter L'Hexaèdre, een prachtige micro- uitgeverij om jaloers op te zijn.
Na het bezoek enkele jaren terug aan Regent Alastair Brotchie's Pataphysical Museum in Lugdunum-in-Middlesex en aan de Bâtaborrel van de Nederlandse Academie voor 'Patafysica bij Paul van der Heijde OCS in Aemstelledam, hoort deze ontmoeting tot de topper in de Eburoonse annalen.
Enkele sluiers rond het Collège werden hier opgelicht en vervangen. Zo bestond reeds het inzicht dat achter "De grootste patafysicus van de twintigste eeuw" J*** T*** op zijn minst E*** P*** schuilt, die deze titel meer dan Waard is. Maar er heerste een donkergroen vermoeden in een tweede bron: naast de poëzie die uitpuilt van alchemistische en kaballistische lagen, duidelijk het werk van diegene die ook onder meer gekend was onder de naam A*** de L*** en J***-H*** S***, zijn er aforismes die in hun ernstige speelsheid uit een andere dimensie afkomstig lijken. Het Kapittel had verkeerdelijk de kulminante N*** A*** in gedachten, misschien wegens zijn vorsingswerk in de Encyclopédie des Farces et Attrapes, doch dit werd ontkracht. Wel werd bevestigd dat er inderdaad twee stemmen worden gehoord, zonder hier op in te gaan. Op de terugweg schokten twee verdachten door ons cerebellum: Benjamin Peret, wiens naam door heel de geschiedenis van het Collège weerklinkt maar schijnbaar nooit ingeschreven werd in het ledenbestand, en die in 1947 terugkeerde naar Parijs uit Mexico, toevallig net op tijd voor de stichting van het Collège door I***-L*** S*** (wiens identiteit evengoed verhuld en verguld is); en de Transcendente Satraap Marcel Duchamp en diens alter ego Rrose Sélavy die de kunst van het aforisme op ongekende hoogtes brachten.
Verder werd onder meer verduidelijkt welke schijnbare namen achter de realiteit zitten van onder meer OuLiPoPo-misdaadauteur J. Barine en van Patabiograaf Ruy Launoir. Geheimen die wij zullen meenemen in ons hunebed.
Eén sluier die hier mag worden opgelicht omdat het meer verband houdt met de 'Petite histoire': er bestaat een publicatie van het Collège die onbetaalbaar is geworden. Het betreft een uitgave uit de geheime reeks Esoterica, die was voorbehouden voor de hoogste waardigheidsbekleders, en die nergens vermeld wordt in de Promptuaire, een reeks waarover dus niet veel kan gevonden worden. Enkel dit éne boek kreeg een kleine faam, wegens de losgeslagen quotering: wij mochten ooit een exemplaar voorzichtig doorbladeren bij de Librairie Faustroll, voor dewelke toen 26.000 euros gevraagd werd.
Naar verluid een koopje, aangezien andere exemplaren reeds voor een veelvoud van de toonbank waren gegaan. Sindsdien is die vrijwel onverkoopbaar geworden. Dit boekje van 12 pagina's van Transcendente Satraap Bison Ravi, "La Messe en Jean Mineur par J. S. Bachique", een extreem pornografisch gedicht, verscheen in 69 exemplaren in 1957 vulgus en start met de verzen
AMIS je veux éjaculer
Tout le vieux foutre accumulé
Dans la boutique de mes couilles
Je sens se roidir mon andouille
Il n'est plus temps de reculer
Mâle, femelle, âne ou citrouille
Ce soir je vais tout enculer
Dit werkje had dus wegens zijn schaarsheid en inhoud een behoorlijke (doch betaalbare) waarde, waardoor er ooit een exemplaar geveild werd bij Drouot, de Franse tegenhanger van Sotheby's. Twee rijke heren besloten hier een mythe aan toe te voegen door tegen elkaar Ad Absurdum (zij het in dit geval eerder Augmento dan Reductio) te blijven opbieden tot een extreem hoog bedrag bereikt werd (omgezet wellicht rond de 50.000 euros), waarop de ene het haalde en meteen de prijs bepaalde van de 68 andere exemplaren in de wereld. Het dient gezegd dat een van de notabelen van het Collège, aanwezig op deze veiling, de legende hielp bepalen door meteen ter plekke zijn eigen exemplaar voor dezelfde prijs te verkopen aan de tweede bieder.
Enkele sfeerbeelden van de overige boekenmarkt:
Een overzichtje van de aanwezigen die van dicht of van ver het licht van de groene kaars helpen verspreiden:
Uitgevers
- Le Visage Vert
- Motus
- Marcel le Poney (distribution: Actes Sud)
- Voix d'encre
- Editions de l'Attente
- Le bleu du ciel
- Fata morgana
- Les Presses du Réel
- Au crayon qui tue
- Galopin
- Jannink
- Didier Devillez editeur
- Editions Eoliennes
- Le Castor Astral
- Cheyne éditeur
- Nouvelles éditions Jean- Michel Place
- La Dragonne
- Hermaphrodite (revue)
- La Part commune
- RedFoxPress (Ireland)
- Editions Phi
- Editions unes
- Le Chemin de Fer
- Le Bathyscaphe
- La Part des anges éditions
- Rue des promenades
Boekhandelaars
- Librairie Wallonie-Bruxelles (Distr. Presses du Réel, Galopin, Au crayon qui tue etc.)
- Librairie Va l'Heur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten